Opisy zajęć:
Formy plastyczne i ceramiczne
Nauczyciel prowadzący: Moniki Kujawiak
Podstawą zajęć jest radość, jaką sprawia dziecku dotykanie, manipulowanie, oglądanie, działanie. Tworząc prace plastyczne dzieci mają możliwość rozwijania własnej wyobraźni i pomysłowości, nabierają umiejętność radzenia sobie, dobierania narzędzi
i materiałów potrzebnych do realizacji pomysłu, natomiast w zależności od stopnia zaawansowania, poznają różnorodne techniki plastyczne:
• malowanie różnymi narzędziami (palcem, pędzlem, patykiem, gąbką, pęczkiem waty),
• rysowanie i malowanie na rozmaitych płaszczyznach o różnej fakturze i wielkości, na papierze, kartonie i płótnie za pomocą różnych technik: kredką ołówkową, mazakiem, świecą, pastelą, malowanie farbą plakatową, akwarelą, tuszem.
• eksperymentowanie z barwną plamą,
• lepienie z rożnych mas plastycznych,
• wycinanie z papieru, kartonu i tkaniny prac tematycznych, dekoracyjnych i abstrakcyjnych,
• wykonywanie prac z gazet, bibuły i szarego papieru, oraz wielu innych technik.
Muzyczne zabawy sceniczne
Nauczyciel prowadzący: Małgorzata Cieślak
Zajęcia mają formę zabaw, które wpływają pozytywnie na atmosferę zajęć oraz przygotują do udziału w przedstawieniu, przez pobudzenie wyobraźni lub ekspresji ruchowej i słownej. Próby spektakli zawierają wiele elementów zabawy, takich jak np. animowanie rekwizytów i lalek teatralnych, wspólne śpiewanie, poruszanie się w tanecznym rytmie czy odgrywanie ról.
Zabawy ruchowe są inicjowane w taki sposób, aby stopniowo przekształcały się w konkretne sceny spektaklu. Takie działania służą zaspokojeniu dziecięcej potrzeby ruchu oraz ich chęci uczestniczenia w próbach i występach teatralnych.
Warsztacik teatralny
Nauczyciel prowadzący: Małgorzata Cieślak
Zajęcia dla dzieci w wieku od 7 do 13 lat, które lubią zabawę w teatr i chcą rozwijać swoje umiejętności podczas wspólnych prób i występów scenicznych.
Próbom towarzyszą zazwyczaj krótkie zabawy, służące rozwijaniu swobodnej ekspresji ruchowej i głosowej dzieci oraz rozbudzeniu wyobraźni i wrażliwości artystycznej. Ważne miejsce zajmuje wspólna interpretacja scenariusza, szczególnie pod kątem charakterystyki odgrywanych postaci i ich wzajemnych relacji. Odbywa się również rozgrzewka aparatu głosowego i ćwiczenia dykcji, najczęściej w formie zabaw z fragmentami scenariusza lub wesołych wierszy.
W dalszej części zajęć dzieci uczestniczą w próbach z elementami ruchu scenicznego oraz nabywają doświadczenie w zakresie posługiwania się mikrofonem. Wychowankowie uczą się swoich kwestii scenariusza, wzbogacając go o własne pomysły związane z fabułą, doborem słownictwa, ruchem, lub wprowadzając nowe rekwizyty. Doskonalą swoją indywidualną ekspresję aktorską i sposób scenicznej interakcji z innymi.
Zwieńczeniem prób są występy w spektaklach przed publicznością, podczas wydarzeń artystycznych. Jednak „W Teatrze Dziecka (…) nie chodzi o efektowny, ani błyskotliwy rezultat pracy” (Jan Dorman).
Systematyczne przygotowania do występu wspomagają wszechstronną aktywność twórczą. Pozwalają poznać siebie, otaczający świat i rozbudzić chęć działania. Mają wpływ na kształtowanie samooceny i wzrost poczucia własnej wartości przez nabywanie świadomości zdobywania nowych umiejętności. Przygotowują do konstruktywnego radzenia sobie z tremą, towarzyszącą wystąpieniom publicznym. Służą rozwijaniu umiejętności osobistych i interpersonalnych.
Modelarstwo
Nauczyciel prowadzący: Urszula Strzelczyk
W trakcie zajęć uczestnicy wykonują proste modele a podczas działań: odczytują instrukcję techniczną (rysunki, szkice, opisy, instrukcje); dokonują podstawowych pomiarów; bezpieczne posługują się narzędziami; opanowują podstawowe operacje technologiczne stosowane przy budowie modeli: cięcie, kształtowanie i łączenie papieru, drewna, tworzyw sztucznych, metali, szlifowanie, polerowanie, wygładzanie powierzchni, pokrywanie powłokami ochronnymi i dekoracyjnymi; planują i wykonują zadania techniczne indywidualnie i zespołowo; racjonalne i oszczędne gospodarują materiałami; oceniają przydatności i dobór materiałów. Sklejanie modeli pozwala zrozumieć uczestnikom jak ważna jest precyzja, cierpliwość, czy dbałość o szczegóły. Dzięki klejeniu maleńkich elementów uczą się, że na końcowy efekt składa się ciężka praca na każdym etapie składania modelu.
Angielski Śpiewająco
Nauczyciel prowadzący: Małgorzata Cieślak
Rozśpiewane zajęcia, podczas których poprzez dobrą zabawę dzieci w wieku od 5 do 9 lat rozwijają swoje umiejętności językowe, muzyczne, ruchowe i interpersonalne.
Nauka słów i zwrotów prowadzona jest różnymi metodami, np.:
- - metoda bezpośrednia - używanie języka obcego podczas zajęć przy stopniowym redukowaniu języka ojczystego; dzieci poznają coraz więcej komunikatów w języku obcym, potrafią wykonać polecenia nauczyciela, lub podążają za przykładem pozostałych osób w grupie;
- - reagowanie całym ciałem - wykonywanie poleceń, często z użyciem różnych rekwizytów, pozwala zaktywizować całe ciało w procesie uczenia się;
- - gry i zabawy ruchowe: z bieganiem, skakaniem, wykorzystujące elementy rytmiki, orientacyjno-porządkowe, zgadywanki, mini quizy zachęcające do mówienia oraz uspokajające: zagadki opierające się na słuchaniu, gry planszowe typu memory, prace plastyczne;
- - słuchanie i śpiewanie piosenek - dzieci poznają nowe struktury zdaniowe, ćwiczą pamięć mechaniczną i wymowę;
- - elementy relaksacji towarzyszą przede wszystkim pierwszym kontaktom z daną piosenką, kiedy dzieci (podczas innych zajęć lub w pozycji leżącej) najpierw oswajają się z melodią, mają za zadanie rozpoznać poznane uprzednio słowa, lub odpowiedzieć na zagadkę związaną z tekstem.
- - czytanie i pisanie wprowadzane jest stopniowo na trzecim, czwartym i piątym roku kontynuacji i opiera się na zwrotach poznawanych w piosenkach.
Metody nauczania służą wczesnemu osłuchaniu się z językiem angielskim, co nawiązuje do procesów charakterystycznych dla przyswajania języka ojczystego.
Różnorodność metod angażujących jednocześnie umysł i ciało sprzyja koncentracji uwagi, zaspokajając naturalną potrzebę ruchu u dziecka.
Zajęcia są uzupełnieniem nauczania w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej oraz przygotowaniem do dalszej nauki języka angielskiego.
Krawiectwo
Nauczyciel prowadzący: Anna Górniak
Warsztaty krawieckie to propozycja zarówno dla dziewcząt jaki i dla chłopców. Zajęcia stałe w formie warsztatów krawieckich są kreatywną zabawą modą i nie tylko. Uczestnicy rozpoczynają naukę od igły i nitki, a później przechodzą na wyższy poziom ucząc się szycia na maszynie. Działania takie uczą kreatywności, wiary w swoje możliwości, wyrabiają zdolności manualne. Co istotne, uczą cierpliwości oraz powodują radość z tworzenia. Podczas zajęć uczestnicy poznają rodzaje ściegów – ręcznych i maszynowych, rodzaje tkanin, uczą się fastrygować, przyszywać guziki, szyć przytulanki, piórniki z prawdziwym suwakiem, torby, oraz różne części garderoby i ozdoby świąteczne oraz prezenty na różne okazje.
Szycie, zarówno ręczne jak i na maszynie jest bardzo praktyczną umiejętnością. Samo w sobie potrafi sprawiać w działaniu wiele frajdy, ponieważ szyjąc, nie tylko oddają się atrakcyjnej aktywności, ale także — widok gotowej, uszytej już rzeczy sprawia wiele satysfakcji.